Monday, July 6, 2015

80% Makanan Beralkali, 20% Makanan Berasid

Pengamalan diet pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan kandungan cecair dalam badan terlalu berasid. Kepekatan asid yang terlalu tinggi dalam badan menyebabkan timbulnya pelbagai penyakit.

Nilai pH yang seimbang haruslah berada dalam 6.8 hingga 7.2 iaitu keadaan neutral. 

Pengambilan makanan seperti daging ayam, kambing atau lembu, roti, nasi, mi, air berkarbonat, makanan ringan mengandungi monosodium glutamate (MSG) serta merokok meningkatkan kandungan asid dalam badan.

Di dalam keadaan asid yang tidak seimbang organ badan menjadi lemah dan kurang bekerja. Sistem ketahanan badan yang menurun seterusnya menyebabkan individu terdedah kepada penyakit serius seperti Alzheimer, hipertensi, penyakit jantung, buah pinggang, diabetes dan gout. Metabolisma juga menurun berikutan pengagihan asid yang tidak betul dalam badan untuk proses peneutralan dan individu akan mengalami sipmtom penyakit kronik seperti artritis, kencing manis, arteriosclerosis atau kanser.

Asid lemak yang tinggi mengakibatkan penurunan pH dalam badan dan kolestrol akan terbina dan menyumbatkan arteri. Arteri yang tersumbat akan mengakibatkan komplikasi yang lain pula timbul.


Oleh itu, kesedaran masyarakat secara menyeluruh terhadap kaitan pemakanan seharian dan kesihatan adalah penting bagi memastikan kesejahteraan hidup. Amalan gaya hidup sihat setiap hari dengan pelan pemakanan yang sihat dan seimbang adalah sangat penting. 80% makanan beralkali, 20% makanan berasid. 

Bagaimana mendapatkan pelan pemakanan 80% 20% ini? 

IKUTI PROGRAM KAMI..Tunjuk ajar dan bimbingan dari jurulatih sangat membantu anda untuk merubah tabiat pemakanan seharian. Pemantauan, nilai pengambilan kalori dan jadual pemakanan yang sihat dan seimbang akan dibekalkan oleh Coach. Kami ialah jurulatih yang akan membimbing anda mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat, seterusnya membantu merubah kehidupan anda secara menyeluruh. 

Ikuti program, Hubungi Coach anda segera!!!

Senarai Coach seperti di kiri blog. KLIK gambar untuk mendapatkan maklumat lanjut.


**sumber rujukan Nadia Hamid BH 08102014 sihat pg7


No comments:

Post a Comment